Nejčastější otázky a odpovědi pro oběti dopravních nehod a jejich příbuzné
Spousta lidí si není vědoma, jak se správně zachovat v situaci, kdy se jim samotným či jejich blízkým stane dopravní nehoda. Mnohdy se potýkají nejen se zdravotními problémy, ale také s psychickými potížemi a finanční nejistotou. Často jsou lidé donuceni řešit každodenní problémy spojené s úrazem či úmrtím a vyjednávání s pojišťovnou o finanční kompenzaci se může jevit v danou chvíli jaké méně podstatné, a proto často odkládané.
Pokud jste se dostali na naše stránky, chceme Vám v tomto prvním článku, a následně v článcích dalších, situaci zjednodušit a vysvětlit. Při naší praxi jsme zjistili, kolik lidí by si v takové situaci nevědělo rady a vůči pojišťovnám s právním oddělením či externí specializovanou advokátní kanceláří by se cítili bezmocní. Naše práce spočívá v tom, vysvětlit vám situaci, poradit Vám jak dál a zastoupit Vás, abychom vyrovnali síly na obou stranách.
Čím začít, když se mi stala dopravní nehoda a chci odškodnění?
Pokud se Vám stala dopravní nehoda a utrpěli jste zranění či byl zraněn člověk Vám blízký, máte nárok na odškodnění z povinného ručení vozidla, jehož řidič nehodu zavinil. Pokud není vina čistě pouze a jenom na druhém řidiči, neznamená to, že nemáte nárok na nic – odkážeme Vás v této tématice na tento článek. Pojišťovnu, u které má provozovatel či vlastník zřízené povinné ručení zjistíte podle SPZ vozidla přímo na stránkách České kanceláře pojistitelů – www.čkp.cz.
Nárok Vám však nebude vyplacen automaticky. Je potřeba své nároky u pojišťovny uplatnit – tedy je řádně popsat a prokázat, a to včas, tedy obecně do 3 let od data dopravní nehody.
Jaké nároky mám jako poškozený či osoba blízká zesnulého (či zvlášť závazně zraněného) v důsledku dopravní nehody?
Je jich dohromady 16. Jedná se o nárok na náhradu – bolestného, ošetřovného, cestovného, nákladů léčení, ztížení společenského uplatnění, další nemajetkové újmy, duševních útrap, ztráty na výdělku v době pobírání nemocenské, následně po skončení pracovní neschopnosti, dále je zde i náhrada za prodloužení studia a tedy odložení výdělečného období života studenta, ušlý zisk v případě OSVČ, náhrada za náklady na výživu, v případě usmrcení osoby výživou povinné, náhrada za ztrátu na důchodu, za poškození věcí (brýle, telefon, apod.), náhrada pohřebného a nákladů právního zastoupení.
Každý nárok se vypočítává zvlášť a jiným způsobem, který neuvádí zákon, ale popisuje jej soudní praxe, proto pouze znalost výčtu jednotlivých nároků neznamená se jich domoci.
Kdy mi pojišťovna vyplatí nároky?
Od chvíle, kde nároky uplatníte a doložíte podklady, má na šetření pojistné události pojišťovna 3 měsíce a následně pak 15 dní na úhradu, pokud nárok uzná.
Proč se nechat zastoupit? Vyplatí se mi to?
Z naší praxe vyplývá, že pojišťovna nároky krátí a často neopodstatněně, klienti se v zájmu ukončení řešení celé nepříjemné věci často spokojí s první nabídkou, která jim je pojišťovnou předestřena, protože jsou rádi „alespoň za něco“. Navíc klienti často neví, co vše mohou chtít, takže navíc některé nároky neuplatní vůbec. Jsme tak přesvědčeni o tom, že naše služby se klientům vyplatí, proto máme z naší práce dobrý pocit.
Závěrem dodáme, že minimální výše pojistného plnění na jedno vozidlo je dle zákona 35 mil. Kč, v současné době už není výjimkou, že je sjednáváno povinné ručení až do výše 100 mil. Kč. Pokud se tak díváme na věc z tohoto úhlu pohledu, je zcela na místě a spravedlivé, abyste z tohoto pojištění uplatňovali veškeré finanční nároky, které Vám zákon a okolnosti Vašeho případu umožňují.