Pracovní úraz II: Co praktického vědět, než se Vám stane pracovní úraz, abyste dostali odškodnění?
Úrazy na pracovišti mohou být děsivé a zmatené, zejména pokud nevíte, co dělat. V takových chvílích je klíčové mít přehled o svých právech a o postupech, které je třeba dodržet, aby bylo zajištěno Vaše správné a rychlé odškodnění.
Není překvapením, že způsob, jakým bude Váš pracovní úraz řešen je z velké části závislý na osobě zaměstnavatele či nadřízeného a jeho přístupu k pracovním úrazům v jeho provozovnách. Připravenost a znalost vlastních práv je nejúčinnější nástroj k ochraně Vašich práv.
Tento článek se zaměřuje na pět základních věcí, které byste měli vědět, ještě předtím, než se vám stane pracovní úraz.
1) ÚRAZ JE TŘEBA HLÁSIT IHNED
Jakmile dojde k pracovnímu úrazu, je potřeba jej okamžitě nahlásit nadřízenému nebo odpovědné osobě na provozovně. Zanedbání tohoto kroku může mít za následek ztrátu nároku na odškodnění. I v situaci, kdy nevíte, zda je zranění vážné a může se Vám jevit, že je zbytečné vyhledat lékařskou pomoc, oznamte tento úraz svému nadřízenému nebo osobě, která k tomu byla určena a informujte ji o nutnosti lékařského vyšetření.
Jakmile to potom bude možné, ohlaste pracovní úraz písemně (alespoň e-mailem) všem osobám, o kterých máte za to, že úrazy ve vašem zaměstnání řeší. Není výjimkou, že po telefonu zaměstnavatel mnoho slíbí, ale pak již nedodrží, co bylo dohodnuto.
Příklad:
Při zvedání balíku může přepravce pocítit prudkou bolest v zádech. Zbývá však do konce směny již chvíle, proto práci dodělá a půjde si lehnout domů. Nikomu nic neřekne. Druhý den se nemůže zvednout z postele a musí ihned navštívit lékaře. Zavolá zaměstnavateli a ten mu sdělí, že si to způsobil zaměstnanec ve volném čase a o pracovní úraz nejde. V takovém případě je velice těžké, ne-li nemožné dokázat, že se skutečně jednalo o úraz v práci.
2) VÝZNAM LÉKAŘSKÉ PÉČE
Bez ohledu na to, jestli se vám váš úraz jeví jako lehký či těžký, je důležité vyhledat lékařskou pomoc. Tímto krokem zajistíte vaši bezpečnost a zdraví, ale také získáte lékařskou dokumentaci o úrazu, která je nezbytná pro uplatnění nároků na odškodnění. Současně může vyšetření odhalit zdravotní potíže po úrazu, které si ještě neuvědomujete, protože jste ve stresu, v bolestech apod. Není výjimkou, že poškozený zaměstnanec zjistí bolest i několik dní po úrazu, kterou předtím upozadil z důvodu jiného (např. bolestivějšího) zranění jiné části těla.
Příklad:
Přepravce nešikovně upadne při donášce balíku a spadne na koleno, zpočátku to nevypadá jako nic vážného a doufá, že bolest přejde, koleno se rozchodí. Nikomu úraz neoznámí, lékaře nenavštíví. Časem při bolestech zjistí, že se jedná o natržený meniskus, kvůli předchozímu neposkytnutému ošetření je potřeba nohu operovat a rozsah pohybu již nebude jako před úrazem. Když neexistuje dokumentace k pracovnímu úrazu, je velice těžké dokázat, jak k úrazu došlo, jaký je rozsah zranění a tím pádem výše odškodnění.
V takovém případě je zpochybnitelný nárok na bolestné, trvalé následky, ztrátu na výdělku a další. Celková sporná částka tak může být výrazná.
3) PRÁVO NECHAT SE ZASTOUPIT
Každý zaměstnanec má právo nechat se zastoupit advokátem, např. takovým, který se na pracovní právo a odškodnění pracovních úrazů specializuje. Odborné zastoupení vám může pomoci zajistit, že budete plně odškodněni a že vaše práva budou respektována. Současně bude někdo jednat se zaměstnavatelem a pojišťovnou za Vás a předávat Vám informace srozumitelně.
Poznámka:
V praxi často zaměstnanci nechtějí vytvářet na zaměstnavatele tlak, zasílat mu výzvy prostřednictvím právníků, protože mají pocit, že s ním měli do té doby dobrý vztah a necítí se v takové pozici komfortně. Nebo s ním poškození zaměstnanci nechtějí být vůbec v kontaktu, protože k němu již nemají důvěru. Pracovní právo však není jednoduchá disciplína a pro člověka, který je omezen úrazem je situace o to komplikovanější a těžko řešitelná. Odškodnění je hrazeno plně z povinného pojištění zaměstnavatele, nikoliv z „kapsy“ zaměstnavatele.
Život zaměstnance může být úrazem ovlivněn již napořád, pozornost upřená na jeho odškodnění by tak měla být maximální již od samého začátku.
4) DOKUMENTACE JE ZÁSADNÍ
Dokumentace hraje klíčovou roli při uplatňování nároku na odškodnění. Veškeré dokumenty týkající se vašeho úrazu, včetně záznamů o návštěvách u lékaře, předepsaných lécích, dokumentech týkajících se pracovní neschopnosti, by měly být pečlivě uchovávány. Důležitá je také komunikace se zaměstnavatelem – snažte se, aby byla písemná (alespoň e-mailu). Pokud Váš zaměstnavatel své povinnosti plní řádně, nemusíte některé dokumenty potřebovat, pokud však zaměstnavatel plnit odmítne a vy máte po několika měsících dohadování pouze záznamy o proběhlých hovorech, bude těžké doložit, co bylo se zaměstnavatelem dohodnuto, že pracovní úraz uznal apod.
Poznámka:
Poškozený zaměstnanec komunikuje se svým mistrem telefonicky – tedy telefonicky oznámí úraz, telefonicky se omluví ze směny a jede k lékaři, telefonicky oznámí mistrovi, že bude práce neschopným, telefonicky požádá o ztrátu na výdělku apod. Dále čeká v domnění, že je vše dohodnuté. Následně mu přijde dopis od právníka zaměstnavatele, že úraz neohlásil, samovolně opustil pracoviště a nemá nárok na odškodnění. I když ví, že nepochybil nemá žádný důkaz, co mezi ním a mistrem skutečně proběhlo a nachází se tak ve složité situaci.
5) MÁTE NÁROK NA ODŠKODNĚNÍ
V případě pracovního úrazu má poškozený zaměstnanec právo na odškodnění. Odškodnění může zahrnovat především náhradu bolestného, trvalých následků, náhradu za ztrátu příjmů, náklady za léčbu, náklady na rehabilitaci a v některých případech i rentu. Výše odškodnění závisí na několika faktorech, včetně závažnosti úrazu a doby rekonvalescence. Těchto nároků z pracovního úrazu se nemůžete platně vzdát.
Pokud po ukončení léčení dále zraněný zaměstnanec není schopni dělat práci, kterou vykonával předtím a zaměstnavatel nemá možnost mu nabídnout práci jinou, dá takovému zaměstnanci výpověď a ten má nárok na 12 měsíčních platů/mezd. Neukončujte tak pracovní poměr dohodou.
Spolupracujeme se znalci a účetní, kteří nám umožňuji stanovit výši odškodnění správně, čímž poskytujeme našim klientům jistotu, že znají skutečnou výši svých nároků.
Víme, jak uplatňovat nároky klientů a pokud na tom klientům záleží, snažíme se postupovat tak, aby vztah se zaměstnavatelem nebyl nenávratně poškozen.